Etiketter

, , , , , , , ,

På bilden håller jag en av reklamvärldens mest prestigefyllda priser; ett Cannes-lejon. Priset är särskilt speciellt eftersom det är första gången ett gäng studenter från en reklamskola (Berghs) vinner priset över erkända reklambyråer. Extra glad blir man när det är just svenska studenter som visar kreativa talanger.

Igår besökte jag Berghs på Sveavägen i Stockholm för ett samtal med avgående VD Pär Lager om bland annat kvalitet i högre utbildning och om kreativitetens betydelse för Sverige inför framtiden.

För mig är det fortsatt ett mysterium att regeringens skolpolitik är kliniskt avskalad från målsättningar om att öka elevernas kreativa talanger. Min erfarenhet från andra länder är att snart sagt alla skolsystem brottas med utmaningen att fostra kunniga men också allt mer kreativa unga människor.

Häromdagen kunde vi läsa att Sverige återigen utnämns till det mest kreativa landet i världen

Mot denna bakgrund borde vi inte kunna ha någon annan målsättning annat än att toppa OECDs nästa Pisa-undersökning som för första gången planerar att mäta elevernas kreativa talanger i de undersökta skolsystemen.

Mer om hur skolan kan döda kreativitet.

About these ads