Taggar

, , , ,

Ett underbart citat som jag bär med mig från ett inspirerande besök på numera Sverigevärldsberömda Nossebroskolan i Essunga kommun. Perspektivskiftet lärarna gjort innebär att de uppmärksammar elever när de gör bra ifrån sig – vilket kan låta som en självklarhet men när man tänker efter verkligen inte alltid är fallet.

Nossebroskolan är idag en av få nationellt uppmärksammade skolor som lyckats skapa en positiv spiral och i princip fått alla elever att nå målen i grundskolan. Skolan har på senare tid fått ytterligare uppmärksamhet för att DNs granskning av skolans betygssättning för år 2010 som skiljer sig från elevernas prestationer på de nationella proven. Som jag skrivit om tidigare har jag inget över för skolor som ger elever glädjebetyg. Essunga har dock erkänt att betygen sattes väl högt men att de vidtagit åtgärder för att det inte ska ske igen.

Men visst är det märkligt att vi i Sverige har så svårt att erkänna och peka ut skolor eller lärare som gör ett riktigt bra jobb. Oavsett betygsfrågan måste var och en som studerar exemplet Nossebro imponeras över den resultatförbättring som faktiskt skett.

Jag är övertygad om att svensk skoldebatt behöver fler inte färre liknande exempelskolor – för att vi alla ska kunna reflektera och lära av det som fungerar ute i klassrummen.

Här nedan följer några av de framgångsfaktorer jag uppfattade – men det finns fler:

  • Synvända – elevens resultat skolans ansvar
  • Inkludering – lyft in kompetens i klassrummet snarare än att lyfta ut elever
  • Två lärare i klassrummet – skapar samtal om vad som fungerar eller inte fungerar i undervisning. Bästa kompetensutvecklingen!
  • Specialpedagogiska kompetens i ledningen för skolan
  • Forskning har stått i centrum för förändringar