Taggar

, , , , , ,

Idag inleds gästbloggandet här på bloggen: Många lärare jag träffar berättar att de har svårt att få tiden att räcka till. Att många saker stjäl tid från det viktigaste – att utveckla undervisningen och stödja eleverna. För att gräva djupare i frågan om lärares tid har jag bett flera personer att gästblogga på min blogg.  Först ut är Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet.

Läraryrket är utmanande, spännande och utvecklande. Chansen att få bidra till att ett barn blir en kunskapstörstig vuxen. Vardagen med nyfikenhet och ständigt förändrade relationer. Förmågan att dela med sig av djupa ämneskunskaper och se insikter växa. Det är vad som gör att många unga funderar på att bli lärare och att så många duktiga lärare väljer att stanna i yrket.

Men läraryrket riskerar att bli ohållbart. Allt fler arbetsuppgifter läggs på lärarna vid sidan av undervisningen. Lärare ska göra mer av allt på samma tid. Stat och skolhuvudmän har de senaste åren hällt mängder av nya uppgifter över lärare och skolledare. Samtidigt har de ekonomiska svångremmarna dragits åt. Arbetsbördan har ökat rejält.

En ny undersökning från TCO visar att lärare och skolledare har de mest pressade arbetssituationerna. Varannan lärare arbetar övertid varje vecka. 70 procent av lärarna kan inte släppa jobbet hemma. Siffrorna bekräftar ett många gånger ohållbart lärarliv.

Hur kan vi göra så att rätt lärare gör rätt saker inom en rimlig tid och med det så avgörande fokuset på undervisningens kvalitet och elevens kunskapsutveckling?

  • Ett framgångsrecept internationellt är en organisation med olika karriärtjänster och ansvarsområden, där lärare stimuleras till att lära av varandra. Lärare ska få vara specialister på olika saker. Det kräver tid och utvecklingsperspektiv i skolans vardag.
  • Undervisningen och det som driver undervisningen framåt ska premieras, i resursstyrning och lönehänseende. Ett bra lärararbete ska löna sig.
  • Skolledarna ska ha ett tydligt mandat från skolansvariga politiker och skolägare. Skolledarna ska också ha ett rimligt antal medarbetare för att kunna vara närvarande pedagogisk ledare.
  • Arbetsgivare måste rensa rejält i lärarnas vildvuxna flora av arbetsuppgifter, framförallt prioriterar bort ren administration som inte stöttar undervisningen. Den skolansvarige politiker eller företagsledare som vill höja resultaten måste klara av att prioritera lärarens kärnuppdrag varje dag.

Vägen till en likvärdig skola börjar i lärares och skolledares arbetsbelastning. Unga människor lockas inte av ett läraryrke som är så tydligt stressigt, utvecklingsobenäget och omöjligt att räcka till i. De lockas till ett läraryrke med bra lön, utveckling och chansen att orka göra skillnad ett helt yrkesliv.

Eva-Lis Sirén är ordförande för Lärarförbundet