Taggar

, ,

Många lärare jag träffar berättar att de har svårt att få tiden att räcka till. Att många saker stjäl tid från det viktigaste – att utveckla undervisningen och stödja eleverna. För att gräva djupare i frågan om lärares tid har jag bett flera personer att gästblogga på min blogg. Idag gästbloggar läraren Malin Jensen:

Jag har världens bästa jobb! Jag är lärare. Min arbetsdag är en fantastisk blandning och ingen dag är den andra lik. Vi lärare jonglerar med arbetsuppgifter, undervisningen med elever och tiden med kollegor, arbetet efter att elevernas dag är slut, nya möten och nya uppgifter. Hur ska jag få tiden att räcka till? Hur ska jag hinna allt? Jag har kommit fram till att det viktigaste för min del, tror även det gäller många av oss, är att ta makten över min egen tid. Jag behöver ha koll på och bestämma över vad jag ska använda all min tid till, inte bara tiden med eleverna.

Vad är knepet? Jag håller på att lära mig att säga mitt professionella NEJ och inte göra allt samtidigt. Eller snarare säga, jag gör det gärna, när jag har tid. För jag vet när jag har tid. Behöver vi ha alla möten? Vad ska vi prata diskutera? Hur kan vi se till att alla får möjligheten att förbereda sig? Vad är syftet med mötet? Hur går vi vidare? Genom att planera all min lärartid blir jag friare till att tänka kreativt, vara närvarande här och nu med eleverna, jag vet när jag hinner prata med mina kollegor, jag tar rast på mina raster. Det funkar, men det krävs tankekraft över mig själv. Och framför allt är det ingen annan som kommer göra det jobbet åt mig, det styr jag själv över helt och hållet.

Malin Jensen är1-7lärare och har jobbat sedan 1998. Idag arbetar hon på Rävåsskolan i Karlskoga, i skolår 3. En del av sin tjänst har hon som fackligt förtroendevald för Lärarförbundet och ett av henne uppdrag är i Lärarförbundets skolformsnämnd för grundskola, förskoleklass och fritidshem där diskussionerna om lärares arbetstid går höga.